Intern beginnen is extern winnen: Een bedrijfskrant als intern communicatiemiddel
Intern beginnen is extern winnen, zeggen ze in de communicatiewereld. En dat klopt! Goede interne communicatie is een voorwaarde voor goede externe communicatie en speelt een belangrijke rol in het streven van een open bedrijfscultuur die je werknemers motiveert. Geef jouw medewerkers een extra dosis motivatie en ontwerp en druk online je eigen bedrijfskrant.
Het belang van interne communicatie
Interne communicatie bevat alle vormen van communicatie voor en door medewerkers. Vooral dat laatste is belangrijk, want betrokken medewerkers zijn de motor achter het succes van je bedrijf.
En in het tijdperk van thuis werken is het belang van interne communicatie alleen maar duidelijker geworden. De dagen van afterwork, lunch en koffiepauzes zijn al lang voorbij. En er zijn geen evenementen of vergaderingen die iedereen in de organisatie fysiek bij elkaar brengt.
Daarom is het belangrijker dan ooit om sterke én creatieve communicatiemiddelen te zoeken om de samenhang te bewaren van teams die op afstand samen werken – een uitdaging voor veel bedrijven, want thuis werken zal ook in het post-corona-tijdperk een blijver zijn.
Mondeling, digitaal of print?
Als deel van je communicatieplan moet je goed nadenken over het meest geschikte medium. Waar mondelinge communicatie (teamvergaderingen, werkoverleg, koffiepauzes…) in het tijdperk van thuis werken zo goed als stilgevallen is, ervaart digitale communicatie (e-mail, intranet, samenwerkingssoftware, bedrijfsapps…) een enorme boost.
Maar digitale communicatie heeft ook zijn valkuilen. Zo focust dit communicatiemiddel zich vooral op kleinere groepen of afdelingen binnen je organisatie, en vallen medewerkers die geen toegang hebben tot deze samenwerkingstools (bv. non-desk werknemers) buiten boord.
Het belang van printmedia is daarom niet te onderschatten. Met een gedrukte bedrijfskrant of nieuwsbrief breng je verschillende afdelingen samen en zorg je voor een aangename werksfeer. En in een nieuw tijdperk van home offices en thuis werken kan dit een belangrijke tool zijn om je team te verbinden.
Ontwerp en druk een eigen bedrijfskrant
Een krant die collega's thuis ontvangen? Waarom niet! Op Happiedays kan je jouw eigen bedrijfskrant ontwerpen met hulp van onze gratis online editor. Wil je 10 exemplaren voor je team, 1,000 exemplaren voor je bedrijf of 10,000 exemplaren voor een handelsbeurs? Het kan bij ons allemaal. Wij drukken je bedrijfskrant al vanaf één exemplaar.
We hebben alvast enkele sjablonen klaargezet. Zo kunnen de communicatieteams meteen beginnen met het ontwerpen van de bedrijfskrant. Kies een template en voeg eigen tekst en afbeeldingen toe aan de lay-out.
Denk naast de inhoud ook aan een duidelijke opbouw en eenduidige vormgeving. Gebruik de bedrijfslogo’s, kleuren en slogans als rode draad doorheen de krant. Lezers moeten jullie bedrijfskrant in één oogwenk herkennen.
Heb je al een pdf klaarstaan van het ontwerp? Dan kan je deze gemakkelijk uploaden in een blanco sjabloon.
De kranten worden op echt krantpapier en in tabloidformaat gedrukt voor de look & feel van een echte krant. En best van al? Je kan de kranten op adres laten opsturen. Dan zorgen wij dat er bij elke medewerker een exemplaar van de krant in de brievenbus valt!
5 tips voor jouw bedrijfskrant
Met een nieuwsbrief of krant houd je je medewerkers up-to-date houden met de laatste nieuwtjes van je organisatie, verhoog je de betrokkenheid en motivatie van je medewerkers, én draag je bij aan je het globale imago van je bedrijf.
- Nieuwe projecten en producten: Waar werken de verschillende afdelingen momenteel aan? Welke projecten zitten er in de pijplijn? Aan welke sociale doel legt het bedrijf zich toe? Hoe ziet de productiestrategie eruit voor de komende jaar? Nu we elkaar minder zien, is een bedrijfskrant de genipte manier om te zorgen dat iedereen goed op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes.
- Fitness, lifestyle en health: Een gezonde werkvloer doet wonderen voor de productiviteit. Hoe zorg je voor een ergonomische werkplek (zithouding, ontspanning, werkplekinrichting...)? Waar kan je tijdens de lunchpauze een korte wandeling maken als je op kantoor komt werken? Hoe zorg je voor een goede work-life-balans als je thuis werkt? Hoe kunnen we op kantoor verleid worden tot de gezondere keuzes in de refter? Hoe maak je van je home office de ideale werkplek?
- Nieuwe aanwervingen: Laat nieuwe collega’s, stagiaires of job studenten zich kort voorstellen. Welke functie zullen ze bekleden? Wat hebben ze gestudeerd? Wat doen ze graag in hun vrije tijd? Zeker in het nieuw tijdperk van thuiswerken kan dit een belangrijke tool zijn om nieuwe collega’s welkom te heten.
- Activiteiten en bijeenkomsten: In het post-corona tijdperk is een bedrijfskrant ook een handige tool om activiteiten, meetings en bijeenkomsten aan te kondigen. Waar vindt de volgende opleiding plaats? Wanneer wordt de kerstreceptie gevierd? Welke teambuilding activiteiten worden er georganiseerd?
- Collega’s aan het woord: Ieder collega heeft zijn eigen verhaal. Denk aan collega’s die binnenkort op pensioen gaan, collega’s die hun vijfde werkjubileum vieren, of collega’s die vertellen hoe het thuiswerken vlot. Door collega’s aan het woord te laten, zorg je voor een communicatie die in alle richtingen loopt: top-down van directie naar de werknemers, bottom-up van de werknemers naar de directie, horizontaal tussen de werknemers en diagonaal tussen de verschillende afdelingen.